Zuiderzeelijn: Opnieuw politiek aan de orde, Prorail positief

dinsdag 05 februari 2019 20.37 uur | laatst gewijzigd: zaterdag 06 april 2019 16.33 uur | auteur: Ronald Koole
26 juli een geweldige dag beleefd met mijn vader. Veel mooie treinen gezien. Ondertussen kwamen ook gewoon passagierstreinen langs. Hier komt DDZ 7616 net aan als sprinter naar Tilburg in Eindhoven strijp-s. | Foto: Jonathan Blokzijl

Het is inmiddels een flink aantal jaren geleden dat de discussies aan de gang waren over de Zuiderzeelijn. Onder de nieuwe noemer 'Lelylaan' wordt het project nieuw leven ingeblazen, mede door wethouders Robert Bakker van Smallingerland (Drachten) en D66-raadslid Wim van Wegen van Noordoostpolder.

Op 1 maart werd in Emmeloord door Van Wegen een symposium over de Lelylijn gehouden om de concrete plannen over deze noordwestlink onder de aandacht te brengen van de landelijke politiek. “Kamerleden werden uitgenodigd voor de aftrap. Het initiatief kreeg van alle kanten draagvlak. Nu moeten we de provincies en het kabinet meekrijgen.”

De plannen moeten er voor zorgen dat de twee drukke snelwegen in Noord-Nederland, de A6 en de A7, ontlast worden. Ook zou het spoorknooppunt Zwolle door de nieuwe spoorlijn ontlast moeten worden. Grote plaatsen als Drachten en Emmeloord hebben het tot nu toe altijd zonder spoorlijn moeten doen. Plannen als NoordLink en de Lelylijn brengen daar verandering in. Toch is de vraag of er een spoorlijn gaat komen, aangezien ruim tien jaar geleden er een streep door de Zuiderzeelijn-plannen werd gehaald.

ADVERTENTIES