Prijsstijgingen bussen laat CDA schrikken

zondag 16 juli 2017 22.12 uur | laatst gewijzigd: woensdag 19 juli 2017 15.53 uur | auteur: Ronald Koole
Connexxion bus, Emmeloord garage. Route 141 to Urk. | Foto: Arthur

De CDA-fractie in Provinciale Staten is geschrokken van de soms forse stijgingen van de busabonnementen voor scholieren in Urk, Noordoostpolder en Dronten. In sommige gevallen gaat het om een stijging tot 70%. Dit heeft te maken met de nieuwe abonnementenstructuur van busvervoerder Connexxion die op 1 juli is ingegaan.

Vòòr 1 juli was de prijs van een abonnement afhankelijk van de gereisde afstand. Zo kostte een
maandabonnement voor scholieren tussen Urk en Emmeloord €52. Sinds 1 juli is er echter één
regionaal abonnement, ongeacht de reisafstand. De prijs is in de hele regio gelijk: €89,-. De scholier die van Urk naar Emmeloord reist is per maand dus bijna €40,- méér kwijt.

Het CDA vindt deze prijsstijging veel te groot. “Connexxion heeft voortdurend gezegd dat de
prijsschommelingen beperkt zouden zijn,” zegt CDA-fractievoorzitter Chris Schotman, “maar dat valt
in de praktijk dus erg tegen. “

Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben de nieuwe tarieven al per 1 juli goedgekeurd. Schotman:
“We zijn er als Provinciale Staten pas op 28 juni over geïnformeerd, dus drie dagen voordat de
nieuwe abonnementen in zijn gegaan. Dat was wel érg kort dag. We willen nu van Gedeputeerde
Staten weten of deze enorme prijsstijgingen bekend waren bij de provincie, en of we er nog iets aan
kunnen doen.”

Het CDA vindt bovendien dat het nog maar de vraag is of de reiziger iets terugkrijgt voor de fors
hogere tarieven. “De scholierenlijnen tussen Urk en Emmeloord zitten nu al elke ochtend propvol.
Zullen de duurdere abonnementen ervoor zorgen dat daarin iets verandert? Wij zijn bang van niet,”
aldus Schotman. 

De CDA-fractie maakt zich ook zorgen over de mogelijke effecten van de nieuwe tarieven. “Mensen
in de kleine kernen die nu veel meer moeten betalen zullen misschien minder gauw de bus pakken maar de auto, met negatieve effecten op het milieu. Denk ook aan de leefbaarheid van kleine kernen als bewoners niet meer zo snel de bus nemen.”

ADVERTENTIES